Renault NC 27 under vinterförsök.

December 2024

Månadens pansarfordon

Stridsvagn fm/28 (Strv fm/28). Strv fm/28 var en Renault NC 27, salufördes som efterträdaren till den tio år äldre FT-vagnen. Förbättringarna var flera: pansar-skydd, motor och hastighet. Torn och beväpning var dock av samma typ. Ett provexemplar beställdes i slutet av 1928, som en tänkbar ersättare till Stridsvagn fm/21. Den nya Stridsvagn fm/28 anlände till Stockholm i november 1929.

Bakgrund och anskaffning
Frankrike sökte under 1920-talet efter nya stridsvagnar. Renault utvecklade sin gamla FT-vagn genom att bygga in en starkare motor i ett större chassi, utan den karaktäristiska svansen. Lagom till att konstruktionen var klar, ökade franska armén sina krav för kommande stridsvagn och Renault fick i stället erbjuda sin konstruktion på exportmarknaden.

Renault NC 27 salufördes som efterträdaren till den tio år äldre FT-vagnen. Förbättringarna var flera: förbättrat pansarskydd, kraftigare motor och högre hastighet. Torn och beväpning var dock av samma typ som på Renault FT.
Ett provexemplar beställdes i slutet av 1928, som en tänkbar ersättare till stridsvagn fm/21. Den nya stridsvagn fm/28 anlände till Stockholm i november 1929.

Tjänstgöring
Omgående visade konstruktionen brister vad gällde växellåda, koppling och broms. Banden var inte heller lämpade för vinterväglag. Erfarenheterna kring vagnens prestanda fick Arméförvaltningen att revidera sina rutiner för kommande beställningar. Det ansågs att flera anmärkningar hade kunnat undvikas, om sakkunniga fått utföra en grundlig besiktning på plats vid fabriken, i stället för att lyssna på intetsägande rapporter från attachéer.
Även om stridsvagn fm/28 inte blev den framgång man hoppats på, bidrog erfarenheterna till att fokus ändras från att hitta en färdig konstruktion utomlands till att ta fram en ny svensk stridsvagn inom landet.

Egenskaper och prestanda
Föraren satt längst fram och hade mycket god sikt vid körning med öppna luckor, men var annars hänvisad till en liten siktspringa. Bakom föraren fanns stridsrummet med vagnchefen. Motorn var en fyrcylindrig fyrtaktsmotor på 60 hästkrafter. Kopplingen var en enkel lamellkoppling och växellådan var belägen bakom motorn. Start av motor skedde, antingen genom elektrisk startknapp, eller med startvev utifrån vagnens vänstra sida alternativt inifrån det trånga stridsrummet.

Fordonsfakta

BesättningViktLängdBreddHöjdPansarMotorMotoreffektDrivmedelMaxfartBeväpning 1Beväpning 2
2: chef/skytt/laddare samt förare8,5 ton4,41 m1,71 m2,14 m18–34 mmRenault60 HKBensin20 km/h37 mm kanon Puteaux
Renault NC 27 under vinterförsök.

1929-12-26

Renault NC 27, Stridsvagn fm/28

Strv fm/28 var en Renault NC 27, salufördes som efterträdaren till den tio år äldre FT-vagnen.

1942-12-01

Sven Berge anställs vid KAFT

Sven Berge anställs i gruppen ”Pansarfordon” vid Kungliga Arméförvaltningens Tygavdelning, Kontrollbyrån, KATF. Vilken 1968 bytte namn till Försvarets materielverk, FMV. Hans första arbetsuppgift var biträdande kontrollant på tillverkningen av stridsvagn m/41 vid Scania-Vabis i Södertälje.

1959-12-10

Prototyp till Pbv 301 levererades

En prototyp till Pansarbandvagn 301 med militärt reg.nr. 80074 levererades till P 4 i Skövde.

1965-12-12

Första Bandkanon 1 levererades

Den första Bandkanon 1, med militärt reg.nr. 3004 anlände med tåg till Boden.

1942-12-03

Första Stridsvagn m/41 SI levererades

De två första Stridsvagn m/41 SI levereras från Scania-Vabis.

Månadens produkt:

20% rabatt på månadens utvalda produkt(er). Använd rabattkod: ???? i kassan.

Lätt strv m/Carden-Loyd (Mk VI)

Har du hittat hit, men har ingen snygg kalender på väggen hemma? Kolla om årets kalender fortfarnde finns kvar i lager. Klicka här.

Vilket pansarfordon vill du gärna se på nästa års kalender?

Google reCaptcha: ogiltig webbplatsnyckel.

Din varukorg0
Det finns inga produkter i varukorgen!
Fortsätt handla
0